vasárnap

KULTURÁLIS DISZKRIMINÁCIÓ



…ÉS TI MOST MINDNYÁJAN MEGFIZETTEK!!!

…mondhatná egy terrorista, és felrobbantaná a…
Mindegy mit, mert nem erről lesz szó.

Én most a törvényt fogom megszegni, mert olyasmiről beszélek, ami illegális. És hogy miért beszélek róla? Mert én nem értem.
(Azaz, persze, hogy értem. Nem hülye vagyok, hanem dühös. Túl jól értem, csak éppen nem akarom elhinni, hogy itt tartunk.)

Kapaszkodjatok, mert messzire megyünk. Utazunk – az időben.
Volt egyszer egy szép világ. Tévé nélkül, videó, DVD, internet – sőt, rádió nélkül.
Azután Nikola Tesla feltalálta a rádiót.
Azután jöttek mások, és lett tévé, magnetofon, később képmagnó (videó), és aztán minden más (nem sorolom, mert elalszunk). És mi csak nézünk, és hallgatunk boldogan. Hallgatjuk a rádiót, és felvesszük, vagy CD-re írjuk, ami tetszik. És felvesszük (vagy DVD-re írjuk) a filmeket, hogy később is megnézhessük. És nem jön – egyelőre nem jön a média-vállalkozók csend-kommandója, hogy büntessen, felvételeket töröljön, vagy (és persze, erről szól az egész) hatalmas összegű csekkeket nyomjon a kezünkbe, hogy fizessük be, ha merészeltük felvenni a Robin Hood, a tolvajok fejedelme című filmet a házi gyűjteménybe.

És most értünk el ide. Az internetre.

Szeretem a zenét.
Ha a rádióban ingyen hallgathatom, a neten miért kellene fizetnem érte?
Szeretem a filmeket. És szeretem a sorozatokat.
Eddig elég sokat megnéztem a neten. Na és?
Na és, kiderül, hogy ennek lassan fuccs.
Ha fizetek öt darab ezrest havonta a tévé csatornákért, mindent megnézhetek. Ha fizetek havonta öt darab ezrest az internetért, miért nem nézhetek meg egyre inkább semmit? Miért nem hallgathatok, amit megkívánok?

Tudom, miért. Csakhogy ez nem tartozik rám, egyszerű felhasználóra. Semmi közöm a zenei kiadók üzleti harcához, semmi közöm a film-vállalatok, tévé-társaságok pénzéhes marakodásához.
De egyre inkább közöm lesz hozzá, mert RÁNK vadásznak.
Álmuk, hogy kiderítsék, hol merészeltünk INGYEN zenét, filmet letölteni. Álmuk, hogy ennek mind megfizettessék az árát. Azt ám! A pénzt! Mert erről szól a modern mese. Nem a büntetésről, nem az újabb és újabb törvényekről, internet cenzúrákról. Hanem arról, hogy elérjék legszebb álmukat:
MINDENT MEG FOGUNK FIZETNI! Apránként, darabonként, egytől-egyig.

Alapjában csodálkozom. Azon, hogy mennyi mindenre elég a havi öt darab ezres a tévében. 60 csatornára, és azoknak minden filmjére, híradójára, koncertjére, sport-közvetítésére. Ma még!
Ha hagyjuk, hogy ez így menjen tovább, előbb-utóbb kijönnek, és felszerelik a perselyt a tévénkre, aztán majd a rádiónkra is. És pénzt kell bedobni minden zene, film, sorozat, meccs, és esti mese előtt, különben elsötétül a képernyő, elhallgat a rádió.
Az interneten már vadásznak ránk. Mi lesz? Megvárjuk a perselyes embereket, vagy…
Vagy mi lesz?

(A latin eredetű diszkrimináció szó önmagában szétválasztást, megkülönböztetést jelent.)

Nincsenek megjegyzések: